Vrachtwagenchauffeurs voelden zich aan lot overgelaten tijdens Code Rood

Een grote meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs kreeg tijdens de storm vorige week donderdag geen instructies mee vanuit werkgever of planner. Dat blijkt uit een enquête van CNV Vakmensen. Chauffeurs voelden zich onder druk gezet om toch door te rijden. Ze willen vooral duidelijkheid over wat te doen bij code rood. Hierbij zien ze graag een rijverbod voor lege en lichte vrachtauto’s. 

De storm heeft gezorgd voor een recordaantal omgewaaide vrachtwagens en vrachtwagencombinaties. In totaal telde de VID op de rijkswegen 66 kantelgevallen, maar het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk nog hoger. De grootste verkeersproblemen deden zich voor in een brede strook rondom het Rivierengebied.

Te vrijblijvend

De enquête van CNV onder vrachtwagenchauffeurs leverde 246 reacties op. Opvallend is dat 71 procent van de chauffeurs min of meer aan zijn lot werd overgelaten of zelfs de druk voelde om vooral door te rijden. Ze kregen voor vertrek geen instructies mee en ze kregen ook tijdens de afkondiging van alarmcode rood geen bericht vanuit het kantoor. Degenen die wél contact met hun planner of werkgever, kregen het advies om voorzichtig te doen en naar eigen inzicht te handelen.

De vakbond vindt dat er meer duidelijkheid moet komen over hoe te handelen bij code rood. “Het dringende advies om niet de weg op te gaan, is voor transportbedrijven te vrijblijvend”, zegt Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen. “In de praktijk wordt daarmee de verantwoordelijkheid en de druk grotendeels bij de chauffeurs neergelegd. Veel chauffeurs zijn ervaren genoeg om de situatie op de weg zelf goed in te schatten, daar gaat het niet om. Maar is het terecht dat die druk bij de chauffeurs wordt gelegd?”

Lege en lichte trucks

Van de ondervraagde chauffeurs maakte 64 procent zich zorgen over hun eigen veiligheid en die van hun medeweggebruikers. Slechts 13 procent van de chauffeurs heeft de wagen aan de kant gezet. Bij de helft was dat op eigen initiatief, wat niet altijd werd gewaardeerd door de werkgever. Een van de chauffeurs meldt: “Ik had graag van mijn werkgever vernomen wat hun beleid is bij code rood. Ik ben net in dienst en dan zet je hem niet zomaar aan de kant.”

Een algeheel rijverbod voor vrachtauto’s zien de meeste chauffeurs niet zitten. Liever zien ze een verbod voor lege en lichte voertuigen. “De meeste bedrijven werken tegen als de chauffeur het niet verantwoord vindt”, zegt een van de respondenten. “Een verbod kan daarbij helpen.”

Buitenlandse chauffeurs

Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaat met de overheid en andere partners overleggen over maatregelen om problemen met vrachtverkeer bij extreme weersomstandigheden te voorkomen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en TLN gaan hierover op korte termijn in gesprek.

Volgens TLN en Rijkswaterstaat gaat het bij een groot deel van de omgewaaide vrachtauto’s om buitenlandse chauffeurs. Zij onderzoeken nu op welke wijze deze groep tijdig kan worden bereikt. Ook wordt gekeken naar informatie-uitwisseling over de plekken waar grote risico’s zijn bij sterke wind en andere extreme omstandigheden voor het vrachtverkeer. Verder willen de partijen een gesprek over het tijdstip van bekendmaking van een code rood. Veel voertuigen waren op 18 januari al onderweg toen de alarmcode naar rood werd opgehoogd.​