BOVAG wil experimenteren met kilometerheffing

BOVAG pleit voor regelgeving die experimenteren met kilometerheffing mogelijk maakt. Het invoeren van de kilometerheffing bij particuliere automobilisten moet ervoor zorgen dat ‘eerlijk autorijden’ belast wordt. Wat de gevolgen voor rijschoolhouders zijn als de kilometerheffing gerealiseerd wordt, is nog onbekend.

Brancheorganisatie BOVAG hoopt tijdens het nieuwe kabinet een opening te vinden waardoor er geëxperimenteerd wordt met kilometerheffing. Rogier Kuin zegt in de radiouitzending ‘de autoshow’ dat weggebruikers in dat geval zullen betalen voor de gereden kilometers. Dit heeft volgens hem een positief effect op de bereikbaarheid en het milieu.

Middenweg

Volgens Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG ‘lijkt het momenteel alsof er twee kampen zijn’, een groep die voor en een groep die sterk tegen de kilometerheffing is. ‘’Dit is echter niet de realiteit, wij merken dat het gros voor het betalen naar gebruik is’’. Door middel van een experiment kan volgens hem gekeken worden naar de gedragseffecten van de kilometerheffing. Er is momenteel weinig tot niets bekend over de effecten. Tom Huyskens geeft wel aan realistisch te zijn ‘’BOVAG heeft niet de illusie dat dit binnen vier jaar verwezenlijkt is’’.

Het experiment moet kleinschalig beginnen, en kan verschillende vormen krijgen volgens de branchevereniging. Het kan beginnen in regio’s of steden, maar ook kunnen er afspraken gemaakt worden met de Belastingdienst over kilometergebruik in leaseauto’s. BOVAG wil op deze manier autorijden ‘eerlijk’ maken. De brancheorganisatie onderbouwt: ”Wie bijvoorbeeld in een middenklasse auto van 25 mille rijdt en betrekkelijk weinig privékilometers maakt (zeg 4.000 kilometer) betaalt omgerekend 63 cent aan bijtelling per gereden privékilometer. Wie in diezelfde middenklasser heel veel privékilometers maakt (zeg 20.000 kilometer), betaalt slechts 13 cent per gereden privékilometer. Dat zijn enorme verschillen.”

Duurzame mobiliteit

BOVAG wil de particuliere automobilist bewuster maken van zijn gedrag. Tom Huyskens geeft de lease-fiets als voorbeeld. Met deze leaseconstructie kunnen bedrijven werknemers stimuleren om de fiets te pakken. Dit zorgt volgens de branchevereniging uiteindelijk voor duurzame en flexibele mobiliteit.

Of het ook echt in het regeerakkoord opgenomen wordt is de vraag. Meerdere milieucommissies zouden graag zien dat er  een kilometerheffing wordt ingevoerd. Alhoewel de VVD fel tegen is ziet BOVAG dit niet als een probleem: ”Als je nu de ruimte biedt om daar in ieder geval mee aan de gang te gaan ergens in de komende vier jaar, dan is er een opening. Dat is al heel veel meer dan we de afgelopen acht jaar hebben gehad in Den Haag”