Chauffeurs in bedrijfshallen moeten steeds veelzijdiger worden

Vandaag verschijnt in het weekblad Purmerends Nieuwsblad en op deze website de zesde column van Peter Bouma, drijvende kracht achter Hoek Bouma. Hiermee willen wij voor een breder publiek onze visie en opinie uitdragen. Hopelijk bent u net als ons enthousiast, u kunt uw feedback geven op onze social mediakanalen.

Specialistisch en toch veelzijdig zijn. Dat is wat Hoek Bouma al decennia een eigen identiteit geeft in Noord-Holland. In dat DNA past ook ons aanbod aan zakelijke rijopleidingen. In de vorige column hadden we de opleiding voor het personeel tot heftruck/reachtruckchauffeur besproken, in dit schrijven benoemen we de opleidingen tot hoogwerker en vergelijkbare zwaardere voertuigen die tegenwoordig in bedrijfshallen gebruikt mogen worden. De reden hiervan is dat deze hallen steeds groter en hoger worden.

Om met de hoogwerker te beginnen: je wordt bij Hoek Bouma niet opgeleid voor één type hoogwerker, maar voor diverse uitvoeringen. Denk aan de ‘schaar’, de ‘knik’, de telescoop of het statische model, waarvoor je na afronding van deze opleiding gecertificeerd en getraind bent.

Waar het vooral bij deze opleiding omgaat is dat veiligheid boven alles staat, waarbij je het woord boven zowel letterlijk als figuurlijk kunt opvatten. Bij de opleiding tot hoogwerker gaat het tenslotte om het werken met hoogbouwstellingen in een warehouse of magazijn. Dat is niet zonder risico en de nadruk ligt dan ook op de veiligheidsvoorschriften, zoals deze door de Arbeidsinspectie zijn geformuleerd.

Zowel de controle van het voertuig (de zogeheten rijklaarcontrole) als het oefenen met stelling rijden wordt dan ook nadrukkelijk geoefend. Daarnaast kent deze opleiding ook een theoretische module. De cursist wordt hierin kennis van de Arbowet bijgebracht. Ook wordt leerstof over stabiliteit, belading en zwaartepuntbepaling gedoceerd. De opleiding duurt afhankelijk van de groepsgrootte een halve of een hele dag.

Zowel de theoriemodule als het praktijkgedeelte wordt afgesloten met een toets. Wie daarvoor slaagt ontvangt een pasje dat hij of zij altijd bij zich kan dragen. Dat pasje is vijf jaar geldig. De geslaagde cursist voldoet in die periode aan de ARBO-eisen én aan de eisen van meerdere verzekeringsmaatschappijen.

De minimumleeftijd voor deelname aan de cursus is zestien jaar. Deelnemers zijn verplicht om tijdens het praktijkgedeelte van de opleiding veiligheidsschoenen te dragen.

Hoogbouwtruckchauffeur

De opleiding tot hoogbouwtruckchauffeur kent dezelfde voorwaarden en regels als de cursus tot bestuurder als hoogwerker. Wie slaagt ontvangt een pasje ter bewijs dat vijf jaar geldig is. De geslaagde cursist voldoet in die periode aan de ARBO eisen én aan de eisen van meerdere verzekeringsmaatschappijen.

Elektrische pallettruck (EPT) en stapelaar

Beide voertuigen zijn een goed voorbeeld van het feit dat het aantal gemechaniseerde hulpmiddelen in het magazijn of warehouse toeneemt. Voor deze twee aparte cursussen gelden dezelfde (spel)regels als bij de opleidingen tot hoogbouwchauffeur en hoogwerker.

Meeneemtruck

Ook hiervoor geldt dat de opleiding vergelijkbaar is met de hierboven genoemde cursussen. Extra aspect aan deze opleiding is dat in de praktijkmodule ook het trainen van je oriëntatievermogen op de omgeving is opgenomen.

Peter Bouma namens Hoek Bouma

Meer weten? Bel 0299-200007 of kom langs aan Flevostraat 56 in Purmerend!