Rai-Vereniging pleit voor afschaffen ‘theorie’ motorrijbewijs voor automobilisten

De Rai-Vereniging heeft aan de regering het voorstel gedaan om het theorie-examen voor lichte motoren te laten vervallen voor automobilisten. Iedereen met een B-rijbewijs zou volgens de organisatie minder belemmeringen moeten hebben om over te stappen van de auto naar een lichte motorfiets. Het gaat in het voorstel van de Rai-Vereniging alleen om de lichte 125 cc motor (A1 motorrijbewijs).

…In het voorstel van de Rai-Vereniging zouden de eisen voor het rijden op een licht type motor fors verlicht worden…

In andere Europese landen gelden voor dit voertuig al milde regels wanneer je in bezit bent van een autorijbewijs. In Spanje en Polen mag je, wanneer je een rijbewijs en drie jaar rijervaring hebt, zelfs zonder verdere verplichtingen zo op een dergelijke motorfiets stappen. In België en Duitsland zijn slechts een paar rijlessen een vereiste om daarna zonder welk examen dan ook op een 125 cc of een scooter de weg op te gaan.

De Rai-Vereniging doet het voorstel met een duidelijke visie: toekomstige grote files voorkomen. Je mag ondanks de anderhalve meter-maatregel straks met een mondkapje op weliswaar met het openbaar vervoer, maar de verwachting is dat veel mensen niet het gevaar op een coronabesmetting willen lopen en dus voor de auto kiezen. De Rai-Vereniging verwacht dat het daardoor veel drukker op de weg wordt. Forensen zoeken daarom naar nieuwe alternatieven.

Nu al is volgens Martin van Eikenhorst, manager van de sectie motorfietsen bij de Rai-Vereniging, een sterke stijging in verkoopcijfers van onder andere snorscooters te zien. Ook de verkoop van e-bikes en speed pedelecs neemt behoorlijk toe. Bij deze voertuigen kun je over een afstand van tientallen kilometers langs provinciale wegen naar je werk komen. De verwachting is ook dat meer mensen op een motor willen stappen om zo tussen de files door te laveren en daarmee lange wachttijden op weg naar het werk te voorkomen.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft aangegeven ‘serieus’ naar het voorstel van de Rai-Vereniging te willen kijken. Daarbij speelt het argument mee dat de theorie-kennis voor automobilisten en motorrijders, zoals de Rai-Vereniging stelt, elkaar overlapt. Kortom, automobilisten zouden de vereiste theoriekennis die ze voor het rijden op een motor hebben al bezitten.