Volvo presenteert de eerste elektrische vrachtauto voor commercieel gebruik

Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische vrachtauto voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric. Deze is geschikt voor onder meer stedelijke distributie en afvalinzameling. De verkoop en de serieproductie van het nieuwe model gaan volgend jaar in Europa van start. Nederlandse bedrijven en overheden kunnen de FL Electric nu al bestellen.

Met deze introductie neemt Volvo Trucks het voortouw bij elektrisch goederentransport in steden. Eerder presenteerde Tesla al een elektrische truck. Het verschil is dat Volvo volgend jaar al begint met de grootschalige productie van de FL. Daarnaast richt Tesla zich op de lange afstanden met een actieradius van maximaal 650 kilometer, in tegenstelling tot de elektrische FL, die een actieradius heeft tot 300 kilometer. Een laadbeurt duurt tussen de 1 en 2 uur (DC) en ongeveer 10 uur bij ’s nachts opladen (AC).

Volgens Volvo is er veel interesse op de markt voor elektrische trucks. De eerste exemplaren worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks. Het is nog niet duidelijk hoe duur de voertuigen gaan worden.

Ervaring bij Volvo Bus

Voor de ontwikkeling van de elektrische truck heeft Volvo gebruikgemaakt van de ervaring van zusterbedrijf Volvo Bus, die sinds 2010 meer dan vierduizend elektrische bussen heeft verkocht. “Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is dat steden, energieleveranciers en voertuigfabrikanten samenwerken om elektrisch vervoer op grote schaal mogelijk te maken. Met aantrekkelijke subsidieregelingen, afspraken over normen en een langetermijnstrategie voor stedelijke planning en uitbreiding van de infrastructuur voor laadstations, kan het proces stukken sneller gaan”, aldus Jonas Odermalm van Volvo.

Daarnaast heeft Volvo als doel dat grondstoffen voor de accu’s op verantwoorde wijze worden gewonnen. Ook moeten accu’s een tweede leven krijgen en gebruikt worden voor energie-opslag. “Nog niet alle zaken rondom het werken met accu’s zijn opgelost, maar de Volvo Group werkt actief samen met andere belanghebbenden aan ontwikkelingen en oplossingen op dit gebied”, zegt Odermalm.

’s Nachts inzetten

Omdat een elektrische truck geen uitlaatgassen uitstoot, kan deze breed worden ingezet in bijvoorbeeld overdekte terminals en milieuzones. Het lage geluidsniveau van de trucks maakt het bovendien mogelijk om meer werk ’s nachts uit te voeren. Bekijk hier alle technische gegevens.